PEER ASSISTANCE LEARNING (PAL LEADERS)


Peer Assistance Learning ataupun dikenali sebagai “PAL leaders”, mereka ini sebagai guru muda. Mereka ini bukanlah untuk mengganti pensyarah ataupun guru yang sedia ada, tetapi mereka ini akan membantu dan menbimbing rakan-rakan yang mengalami masalah untuk memahami sesuatu subjek. Program PAL Leaders ini juga membolehkan para pelajar beraling tukar dan berkongsi idea dengan rakan-rakan. Saya yang dahulu merupakan seorang PAL Leaders di Kolej Matrikulasi Selangor ingin berkongsi serba sedikit tentang menjadi seorang rakan pembimbing kepada rakan saya sendiri.


Saya merupakan seorang PAL Leaders dalam bidang Sains Matematik dan juga sebagai ketua dalam PAL bagi bahagian Sains Matematk bagi sesi 2015/2016 Kolej Matrikulasi Selangor. Pada  awalnya, untuk menjadi salah seorang PAL bukanlah mudah, kerana mereka ada syarat-syarat tertentu dalam melantik seseorang menjadi “PAL Leaders”.






Untuk menjadi seorang PAL mestilah sukarela, ada keinginan untuk membantu rakan lain berjaya, mahir dalam pembelajaran secara berkumpulan, dan akhir sekali untuk sesiapa yang menjadi PAL, mestilah mengekalkan kecmerlangan 3.75 keatas PNGK.

Sesi “PAL Leaders” ini akan dibuat setiap minggu pada hujung minggu. Kelas akan bermula jam 8:00 pagi hingga 12:00 tengah hari. Pada waktu ini anda akan banyak kelihatan ramai rakan-rakan anda hadir ke kelas untuk belajar dengan anda. Apabila sahaja anda menjadi PAL, mestilah mempunyai kemahiran dalam menyampaikan ilmu. 

Saya sendiri mempunyai cara dalam membimbing dan membantu rakan-rakan, berbeza dengan PAL yang lain. Biasanya, saya akan mengajar dihadapan dengan menerangkan konsep dan teknik-teknik menjawab soalan terdahulu. Kemudian, barulah saya menyuruh mereka membuat soalan yang dipilih oleh saya sendiri dan lihat jika mereka mempunyai masalah. Bila mereka mempunyai masalah, masa itulah anda menunjukkan kemahiran anda dalam menyelesaikan soalan-soalan yang sukar. 






Gambar diatas merupakan kelas PAL kedua saya dimana saya mengajar mereka matematik. Pada waktu ini, kelas saya dihadiri ramai dengan pelajar perempuan dan menjadi popular dikalangan mereka.

Selain menjadi PAL pada hujung minggu waktu pagi, tak semestinya anda tak boleh buat kelas pada waktu lain. Misalnya, apabila anda telah dikenali sebagai seorang “PAL Leaders”, akan ada sahaja orang akan meminta anda untuk membimbing mereka walaupun pada waktu malam. Ada juga yang akan menghantar soalan kepada PAL  melalaui whatapps dan meminta jika boleh menunjukkan jalan penyelesaian. 







Seterusnya, saya juga mempunyai rakan-rakan PAL yang lain yang akan membantu saya juga dalam memahami subjek-subjek lain.





           Gambar ini adalah pada waktu pertandingan minggu matematik



Di sebelah kiri saya, merupakan PAL dalam bidang kimia dan hujung sekali itu merupakan PAL dalam bidang Biologi. Setiap seorang daripada mereka mempunyai bakat masing-masing.

Mereka yang terpilih bukanlah yang terbaik, tetapi mereka ini adalah yang layak untuk membimbing rakan-rakan dalam masalah pelajaran yang dihadapi.

Jadi, sampai disini sahaja perkongsian saya dalam menjadi seorang “PAL Leaders”. 

Terima Kasih!











Comments

Popular Posts