ALL TIME FAVORITE NO. 8

Assalamualaikum. aku lagi kan, ok kali ni aku nk cerita next atlet yang aku minat. haritu ragbi, ni pasal bola sepak pulak. Siapakah gerangan beliauuuu. JENG JENG JENG. Nama penuh beliau, STEVEN GEORGE GERRARD ataupun orang panggil Steven Gerrard. Siapa tak kenal sang lagenda di Liverpool ini. So mari kita berkenalan dengan pemain yang hebat ini.



Nama penuh, Steven George Gerrard. Lahir pada 30 Mei 1980 dekat Whiston, UK. Bertunang dengan Alex Curran pada 2007. ( Untunglaa dapat abang gerrard ni yeee) hahaha. Mempunyai empat orang cahaya mata.
Ok, cukup cukup pasal background Gerrard. Kita move on ke career beliau. Best position beliau adalah central midfielder untuk kelab gergasi England, Liverpool dan negara beliau sendiri, England. Untuk pengetahuan korang , beliau merupakan on of the best midfielder time zaman beliau. Belian sangat dikenali dengan daya kepimpinan yang tinggi dan dikenali sebagai seorang pemain tengah yang versatile.

Next, kita akan ikut perjalan beliau menjadi seorang pemain yang hebat dan terkenal. Seawal umur 9 tahun, beliau menyertai Liverpool Academy. Beliau menandatangani kontrak professional dengan Liverpool ketika berusia 17 tahun. Dan, kejayaan yang paling tidak dapat dilupakan apabila beliau diberi amanah menjadi kapten pasukan Liverpool pada 2003. Lebih indah bagi beliau apabila beliau mengetuai Liverpool memenangi UEFA Champion Leagues buat kali ke 5 bagi Liverpool.



                                                                                           
Beliau memenangi bermacam piala semasa bersama Liverpool, namun satu piala yang menjadi rebutan semua kelab kelab England belum pernah dimenangi beliau iaitu, Piala Liga Perdana Inggeris yang sangat terkenal. Di akhir karier, beliau meninggalkan Liverpool dan berhijrah ke LA Galaxy di Amerika Syarikat sebelum mengumumkan persaraan pada 24 November 2016.


Di peringkat antara bangsa pulak, Gerrard juga merupakan watak penting bagi England. Bergandingan bersama Frank Lampard di bahagian tengah untuk England telah membentuk satu gandigan yang mantap semasa zaman beliau. Dengan 114 caps, beliau menjaringkan 21 gol. 2012 sekali lagi menjadi momen indah dalam karier beliau apabila diberi amanat menjadi Kapten England dan mengetuai pasukan untuk kejohan kejohanan seterusnya. Pengakhiran karier beliau apabila beliau mengumumkan persaraan dari penringkat antarabangsa pada 21 Julai 2014.


So, aku rasa ni jela sedikit sebanyak pasal one of my favorite athelete. Aku rasa sampai ni dulu. Jumpa lagi next entry aku. Babai.







credit to : Google
                Wikipedia
                 Google Images




Comments

Popular Posts