DAN CARTER

Assalamualaikum semua, dah lama aku tak update. soo, harini aku nak update pasal benda rare sikit. bukan pasal hantu atau alam mistik. tapi, ni pasal one of player ragbi yang aku minat jugak lah.





full name beliau, DANIEL WILLIAM CARTER. seorang player ragbi new zealand ataupun nama famous dorg, ALL BLACK. eloknya kita kenal sikit-sikit dengan lagenda ragbi new zealand ni dulu. carter dilahirkan pada 5 Mac 1982 di canterbury, new zealand. belajar di Ellesmore College Christchurch Boys' High sebelum beliau bergiat aktif dalam ragbi.



Mengapa Carter sangat dikenali ramai semasa zaman kegemilangannya ? Jawapannya senang. Carter dikenali ramai dengan sepakan penalti ataupun convertion beliau yang jarang sekali terkeluar. Tidak seperti pemain lain, Carter sangat cemerlang dengan sepakan sepakan yang memukau. Beliau boleh menjaringkan penalti dari setiap sudut padang. Paling memukau adalah banana kick yang dilakukan beliau dari tepi padang. Jangan ingat bola sepak je ada banana kick, ragbi pun ada. hahaha.




 ok, sekarang kita akan kaitkan Carter dengan ragbi.Beliau
sangat dikenali dengan jersi nombor 10. Bermain di posisi FLYHALF. Ok, untuk pengetahuan korang sikit, posisi flyhalf ni kiar macam plamaker lahh dalam ragbi. Flyhalf ni yang banyak create game and lead team. jadi lebih senang sebab kalau tengok posisi dorang, flyhalf ni duduk tengah tengah. So, boleh dikatakan flyhalf ni macam mastemind lahh. Dannn, Carter merupakan one of the best flyhalf in the world.



Seterusnya, aku nk kongsi dengan korang pasal senior career Carter ni. Beliau bermula dengan kelab Perpingan Racing 92 dari tahun 2008-2009 sebelum balik semula pada tahun 2015. Lepas tu, beliau menapak selangkah ke hadapan dengan menyertai CANTERBURY untuk Provinval / State sides. Then, beliau menyertai CRUSADERS untuk Super Rugby. Siapa tak kenal crusaders kn. Antara kelab ragbi yang terkenal di dunia. Untuk peringkat antarabangsa pulak, beliau membuat 112 penampilan dan menyumbang 1598 mata untuk new zealand.



Ni gambar selepas game terakhir Carter dan Richie untuk CRUSADERS. Babai lagenda


so, ni adalah sedikit sebanyak tentang DANIEL WILLIAM CARTER ni. Beliau one of favourite athelete aku lah walaupun tak mampu jadi macam beliau. so, sampai sini saja. jumpa lagiii !!


Credit : Google
             Wikipedia
             Google Images






Comments

Popular Posts