BALLON D'OR

Haiii, aku rasa macam nak update lagi. Sooo, harini aku nak cakap pasal satu award yang menjadi rebutan semua pemain bola sepak di dunia. Tak ada lain lahhh, award tu adalah, Ballon D'or. Award ni kira macam best player dekat dunia ni yang akan dapat. Every year akan ada pencalonan player oleh FIFA dan 3 pemain terbaik akan jadi finalis. Tahun ni pencalonan dah keluar. Banyak saingan. Player player muda pun banyak di calonkan. Paulo Dybala, Paul Pogba, David De Gea, Mbappe dan ramai lagi player plaey yang mantap tersenarai. So, dekat sini aku nak kongsi aku punya opinion tentang siapa yang patut menang tahun ni. Aku pun nk share siapa yang aku rasa akan jadi finalis tahun ni.



Finalis 1

Cristiano Ronaldo ( Real Madrid )

- Siapa tak kenal abang sado berasal dari Portugal ni. Dikenali sebagai seorang player yang paling bekerja keras. Dari seorang budak yang biasa, siapa sangka kini beliau menjadi satu fenomena dalam dunia bola sepak dunia. Aku tak lah minat mana CR ni, cuma aku amazed dengan effort beliau. Sangat berdisiplin. Beliau rajin turun awl training dan buat extra training. Mana tak kaki dia berurat urat. hahaha. Sumbagan beliau untuk negara sangat jelas time beliau lead Portugal jadi champion Euro 2016. Dorang beat tuan rumah France dekat final. Semestinya, CR menjadi watak utama. Untuk Real Madrid, beliau menjadi seorang pemain utama kelab gergasi Sepanyol tu. Tapi awal musim ni Cr takde luck sangat sebab kena banned beberapa game awl sebab kad. So, harap harap season ni beliau terus menyerlah macam season season lepas.


Finalis 2

Lionel Messi ( Barcelona )

- Next, si lincah, pemain berasal dari Argentina. Messi menjadi fenomena apabila menjadi seorang pemain yang dikatakn magician. Dengan kelincahan, kelajuan dan kreativiti beliau, tidak hairan jika beliau diangkat menjadi pemain yang sangat hebat senhingga kini. Paling hebat dan menarik, beberapa minggu lepas, Argentina akhirnya layak ke Piala Dunia. Kalau korang nak tau, time tu dah nyawa nyawa ikan, Argentina qualify ke tak. Last last, Messi menjadi hero Argentina. Beliau score hatrik dan beliau bawak Argentina ni qualify ke world cup. Sebelum tu memang ramai org cakap, prestasi Messi untuk negaranya kurang padu tak macam beliau dekat Barcelona. Paling sedih time world cup, Argentina kalah final dengan German. Time tu Messi nangis kot. Sedihkan. Untuk Barcelona pulak meman takyah cakap lah. Beliaun mnjadi orang penting team Barcelona yang terkenal dengan tiki taka dorang. Gandingan Messi, Neymar dan Suarez memang mantap. Defemd mana tak gerun nk hadap dorg ni. So, tunggu jelaaa sama ada Messi dapat beat Ronaldo tak kali ni.


Finalis 3

Neymar Jr ( Paris St Germain )

- Jangan lupa lagi sorang ni, yang ni kira macam silent killer tau. Neymar ni diminati oleh peminat dengan skill skill yang cukup menarik. Rainbow dan macam macam lagi, semuanya menghiburkan peminat bola sepak. Neymar menjadikan bola sepak lebih seronok untuk ditonton. Beliau mengambil langkah berani dengan menyertai PSG pada musim perpindahan yang lepas dari Barcelona. beliau membentu gandigan serangan yang mantap dengan Edison Cavani dan pemain muda meningkat naik, Mbappe. Sekatat ni aku rasa combo 3 org ni palin bahaya. Terbukti dekat Champions League korang boleh tengok sendiri macam mana PSG belasah team lain. Neymar sendiri menjadi watak penting dengan terlibat hampir semua gol gol yang PSG score. Mantap tak mantap ? Sooo, macam mana, agak agak Neymar boleh beat Ronaldo dengan Messi tak ? hahahahaha. 


Ok, sebenarnya aku tak dapat agak pun sapa yang akan menang. hahahaha. Cuma aku harap LET THE BEST MAN WIN !!!!!!!


 SEBELUM TERLEPAS, NI HAL RUPA PIALA YANG MENJADI REBUTAN TU. MERECIKK










CREDIT : Google
                   Wikipedia
                   Google Images

Comments

Popular Posts