IKAN LEGEND BUKAN SEBARANGAN DIMASAK


Walaupun tajuk entri kali ini berbaur status dak2 budak-budak wechat, tapi inilah hakikatnya, untuk memasak ikan legend memerlukan skill yang mantap. Rasanya aku dah cerita dalam entri aku sebelum ni. Sebelum ni aku just cerita apa itu IKAN PATIN TEMPOYAK, tapi untuk cerita kali ini, aku akan berongsi pasal resipinya pulak. 😂

credit to : izaham.wikispaces.com


Jadi yang pertama adalah bahan-bahannya. Kalau nak masak takde bahan tak guna jugak kan. 
😎TEMERLOH MARI😎.

1 ekor patin - besar ikut citarasa sendiri 
2 senduk tempoyak nak ummph tambah lagi
4 cawan air - nak pekat boleh dikurangkan
1 biji cili merah - function dia nak bagi kaler2 merah 💥💥
1 biji cili padi - ikut selera
1 inci kunyit hidup
Secekak daun kesum
Dan.. sedikit garam


Haa seterusnya, bahan semua dah ada so cara-cara memasaknya pulak lah akan aku kongsikan di sini.

1. Cili padi, cili merah dan kunyit tu ditumbuk bersama. Tumbuk tu haa jangan sampai hancur ye. Lepas tu masukkan tempoyak dan ditumbuk serta digaul sehingga rata.

2. Lepas tu masukkan ikan dengan bahan2 ke dalam periuk. Api tu biar perlahan sampai dia mereneh dan menggelegak. kat bawah ni ikannya ye, patin muncung atau dipanggil halicaphagus wandersii😂

credit to : http://www.semuaikan.com
credit to : http://www.pickles-and-spices.com
3. Dah menggelegak boleh la masukkan daun kesum ( mana tak tau tu, gambar ada kat tepi), dan biarkan menggelegak selama 2 ke 3 minit. 

4. Sekejap je dah masak haa. 💪 tips dari mak aku kalau taknak hanyir basuh ikan patin dengan tepung dulu. Sebab ikan sungai ni berbau busuk kurang enak haha. Kalau tempoyak tak masam boleh tambah asam keping.






HASILNYA!! NYUM NYUM😝😍😙


credit to : flickr.com
Sehingga berjumpa lagi. Silalah cuba ye. Bye!!

Comments

Popular Posts